Balanç dels primers 10 mesos a l’Ajuntament

Des del passat 26 de maig de 2019, quatre membres del grup MOU, Més Opcions per Ullà, som Regidors de l’Ajuntament d’Ullà.
Ara, 10 mesos després, i aprofitant aquests dies convulsos provocats per el Covid-19, volem fer un exercici de reflexió i compartir-lo amb tots vosaltres.
Alguns potser us preguntareu, què hem fet durant tots aquests mesos treballant des de l’oposició?
 
Doncs en primer lloc, dir-vos que treballar des de l’oposició no és fàcil, però tenim ganes de treballar i tenim inquietuds,  i és per això que 10 mesos després, els membres del grup, no només els 4 regidors, ens reunim periòdicament i parlem de temes d’actualitat del nostre poble i fem actuacions sobre aquells que considerem més urgents. Aprofitem per dir-vos que si alguna persona vol trobar-se amb nosaltres per manifestar-nos algun neguit o preocupació, es pot posar en contacte per mail a mesopcionsperulla@gmail.com o través de qualsevol membre del grup i gestionem la trobada.
Dit això, us presentem un esquema de les actuacions fetes:

ÀMBIT MUNICIPAL / AJUNTAMENT:
1.    Representació a les sessions de seguiment del Pla de Barris: demanem formalment en Ple que un representant del nostre grup pugui assistir a les reunions de seguiment del Pla de Barris. Ens responen que s’ho pensaran i ens respondran. Vuit mesos després no ens han respost. Seguirem insistint.
2.   Disposició d’un espai a l’Ajuntament per fer reunions o rebre visites: Com a grup municipal, necessitem disposar d’un espai per aquestes funcions i al·leguen que no tenen lloc i que si volem podem anar al Centre Cívic o a Sant Andreu. El fet d’estar desplaçats dificulta l’accés a la informació o documentació.
3.     Neteja Rec Madral: El passat mes de juliol es va aprovar una modificació de crèdit per a fer front al pagament d’una factura de 50.000 € per la neteja del Rec Madral feta al 2018. Des del grup MOU demanem veure l’expedient d’aquesta feina amb els informes de seguiment de la feina realitzada i els 3 pressupostos demanats per la seva contractació. Vuit mesos després encara no ens han lliurat tota aquesta documentació. Seguirem insistint.
4.     Adhesió d’Ullà a l’AMI: Hem sol·licitat formalment sotmetre a votació en un Ple l’adhesió d’Ullà a l’AMI. Hem insistit a cada Ple i en el darrer ens van informar que no ho volien tramitar ni dur a Ple. Seguirem insistint.
5.   Espai als mitjans municipals: Com a grup municipal, la llei preveu que disposem d’un espai als mitjans municipals de comunicació. La seva resposta és que ho estudiaran i els suggerim que redactin un reglament que reguli els continguts. Segueix pendent. Continuarem insistint.
6.   Recordatori ordenances de civisme: Arran de la queixa rebuda per part de molts veïns sobre la brutícia d’excrements d’animals a la via pública demanem que es faci un recordatori d’aquestes ordenances. Mesos després segueix pendent. Continuarem insistint.
7.   Ús de la sala gran del Centre Cívic com a fusteria: L’Ajuntament ha encarregat la construcció d’una pèrgola de fusta (sense cap mena d’homologació) en un espai municipal que no contempla dins els seus usos aquesta funció ni disposa d’un pla de seguretat. Dies abans de Nadal, per poder acollir els actes de Reis, aquesta pèrgola es desmunta i s’endreça en un magatzem. Preguntem qui assumeix el cost i que en farem d’aquest material. Ens responen que el material el pagarà l’Ajuntament i que ja veurem què se’n fa. Farem el seguiment.
8.  Uralita: Detectem la presència d’uralita trossejada al magatzem de la brigada, material d’alta perillositat especialment si es manipula indegudament. Ho denunciem a l’Ajuntament. Des de l’Ajuntament el fan retirar al personal de la Brigada, exposant-se un cop més a la manipulació sense cap mena de protecció ni formació, segons diuen seguint les instruccions donades pel Consell Comarcal. Nosaltres trobem totalment inadmissible que s’exposi a una persona a fer aquesta tasca i demanem que no es repeteixi més.
9.   Externalització del servei de neteja: L’equip de govern proposa una ampliació de la jornada laboral a la Sra. Cuadros, que està en plantilla de l’Ajuntament per aquestes funcions. MOU demana que ens aclareixin quins espais del Centre Cívic neteja la concessionària del bar (inclosos al seu contracte) perquè hem detectat que diverses factures, emeses per una empresa externa de neteja, i per un import de més de 2.000 €,  contenen la neteja d’espais ja inclosos al contracte del bar i  tampoc especifiquen ni dies ni hores ni temps destinats a cada espai ni el preu per hora. També volem saber quin sistema de contractació es va seguir per a l’externalització del servei de neteja quan ja teníem una treballadora municipal que feia aquestes tasques i que no estava a jornada completa, per tant, se li podia haver ampliat abans la jornada. La resposta és que no saben el preu per hora que els cobren i que ja fa 3 o 4 anys que es va contractar l’empresa externa. Demanem veure els 3 pressupostos que s’exigeixen per fe la contractació. No tenim resposta. Seguirem insistint.
10. Proposta d’augment de sou d’un 2% a la plantilla municipal: L’equip de govern proposa un increment del 2% dels treballadors municipals. MOU demana si aquest augment també està previst per l’Alcalde, que recordem que ja està cobrant 42.452,24€ anuals i que es situa en el topall que preveu la llei. Ens diuen que no ho havien pensat però que en aquest cas no es tocarà el sou.
11. Anul·lació de les reunions prèvies al Ple Municipal i modificació dels imports de les retribucions per assistència als Plens: L’equip de govern proposa suprimir les reunions prèvies al Ple entre els dos grups municipals, així com aprovar una modificació de les retribucions per assistència als plens que passen de 150€ a 300€, és a dir, un augment del 100%.  MOU manifesta total desacord, per una banda suprimir les reunions prèvies és suprimir el diàleg, la participació del nostre grup en els afers municipals i per altra banda, la retribució és extremadament desorbitada, fora de lloc, per un poble com Ullà.
12. Contractació de personal de suport del SOC: Fa tres mesos que a l’Ajuntament d’Ullà hi ha 7 persones del SOC realitzant diferents tasques (administració, manteniment, etc). Demanem saber quines persones son? Quines funcions fan? Qui els supervisa? Encara no hem rebut cap resposta. Seguirem insistint.
13. Panera de Nadal: Els membres de MOU vam rebre una notificació informant-nos que aquest any no s lliurarien Paneres de Nadal. Unànimement vam manifestar estar en total acord a l’abolició d’aquesta pràctica i alhora vam demanar que ens facilitessin la factura de compra de paneres del 2018 així com el llistat de beneficiaris. Segueix pendent. Seguirem insistint.
14.Per indisposició de l’Alcalde, recullen les intervencions fetes pel nostre grup al Ple del 25/11/2019 i es comprometen a donar una resposta en breu. En data 05/02/2020, l’Ajuntament no ha donat resposta a cap de les intervencions fetes al Ple anterior.

ÀMBIT ESCOLA:
1.   Projecte camí segur per anar a l’escola: Fa mesos que s’hauria d’haver executat i a dia d’avui segueix pendent. Seguirem insistint.
2.     Porxo de l’escola: L’Ajuntament ha arribat a un acord amb un particular per a que financi el porxo de l’escola, que donarà benestar als nens i nenes. Fa mesos que s’hauria d’haver executat però va lligat a un canvi d’ubicació d’un transformador. Ara ja s’ha fet el canvi de transformador. Seguirem insistint per a que es construeixi el porxo.
3.    Excés de sonoritat a l’escola: Hem detectat que el soroll provinent de la carretera que suporten nens, nenes, mestres i personal de l’escola és excessiu. Demanem que es faci un estudi de sonoritat i ens oferim a acompanyar-los. Els tècnics fan la visita amb la Regidora de Benestar i família sense avisar-nos i en comptes de mesurar el soroll van mesurar l’espai per si havien de posar unes plaques. Ens diuen que parlaran amb l’empresa i que ens faran arribar l’informe corresponent. A dia d’avui segueix pendent. Seguirem insistint.

COMPAREIXENÇA DE L’ALCALDE A TV COSTA BRAVA (09/01/2020):
A continuació, volem analitzar alguns aspectes apareguts a la compareixença a TV Costa Brava, que preguntem directament a l’Alcalde al Ple Municipal del 05/02/2020:

1.      Diu “amb la oposició costa la confiança, però amb el pas del temps, coallarem”.
Nosaltres oferim tot el diàleg que calgui.
2.      Parla de les inversions 2020 al Pla de Barris i diu que a la segona i tercera fase soterraran línies.
Diuen que encara no s’ha licitat la fase 2 i 3 i que segur que no es podran soterrar.
3.      Projecte camí segur per anar a l’escola, assegura que en 15 o 20 dies comencen (ja fa unes setmanes d’aquesta declaració) i que consisteix en pintar unes línies a terra
Afirma que el projecte efectivament és pintar i que en 20/30 dies a comptar des d’avui, comencen.
Des de MOU manifestem que aquest no és el projecte que necessitem per la nostra escola.
4.      Projecte del carril bici, afirmen que ho faran aquest any.
Avui ens diuen que dependrà de si queden diners del Pla de Barris.
5.      Sobre la recollida selectiva, anuncien que ho estan treballant amb el Consell Comarcal  i que tenen previst fer una jornada de conscienciació amb els veïns.
Avui ens diuen que només ho estan estudiant i que ho veuen difícil perquè és més car del que estem pagant actualment.
6.      Com en la majoria d’intervencions que fa l’Alcalde, posa “en valor” que tenim un Ajuntament sanejat i que tenim superhàbit. I els demanem que si és així, perquè no es poden avançar projectes com el porxo de l’escola o es fa només una dotació de 5.000 € per arreglar camins després del temporal Glòria?
Ens anuncien que el proper dilluns tenen reunió amb l’AMPA. Saben que l’AMPA té pendent de cobrament una dotació que els havien promès fa temps. Que els demanaran un projecte a 3 o 4 anys vista i faran una previsió de pagaments.
7.      I sobre el Parc Natural, anuncien que volen promocionar els camins a través de les Rutes del parc. Preguntem com ho volen fer? Quins camins? Quin manteniment s’ha previst? Recordem que el Consell Comarcal té una iniciativa semblant i Ullà no hi ha participat mai.
Ens diuen que de camins ja n’hi ha però no saben quins promocionaran, que la tècnica ja hi està treballant.

En resum, una intervenció molt buida de contingut, doncs les seves respostes a totes les afirmacions fetes son que tot “s’està mirant...”

TEMPORAL GLÒRIA / MÓN RURAL / REPARACIÓ DE CAMINS:
Sobre el temporal Glòria, els 4 regidors del grup MOU ens vam trobar amb l’Alcalde uns dies abans del Ple del passat mes de febrer per saber com havia anat tot i com s’estava gestionant, a més de tornar-li a dir que sempre pot comptar amb nosaltres, i especialment en episodis com el que acabem de passar i que no ens tinguin al marge de la informació que hem de tenir com a càrrecs electes d’aquest Ajuntament.
A la reunió ens va dir que ho tenien tot valorat excepte els danys als camins rurals i la pagesia.
Des de MOU li vam demanar de reunir-nos amb els pagesos.
I arran de la nostra petició, es va produir la reunió, de la que van sorgir 3 compromisos principals:
-          Netejar els 4 recs – escorro que van marcar sobre el planell
-          Netejar camins
-          Fer i preveure un bon manteniment
Des del grup MOU farem seguiment de les accions.

ESPAIS MUNICIPALS CENTRE CÍVIC i SANT ANDREU:
MOU demana saber com està regulada la cessió de l’equipament de Sant Andreu destinada a fer massatges i les del Centre Cívic destinades a bar-restaurant, aula de música, teatre i ioga. Sol·licitem els expedients.
Reclamem reiteradament tots els expedients.
Rebem l’expedient del Bar-restaurant.
Des del grup Mou volem denunciar la mala gestió que s’està fent des de l’Ajuntament d’aquests equipaments públics, que no oblidem que en bona part han estat pagats amb diner públic, mantinguts amb diner públic (provinent dels impostos de tots els ullanencs i ullanenques) i on s’hi porten a terme activitats econòmiques privades.
En el cas del Bar-Restaurant, que és l’únic del que disposem de l’expedient, i avalat per un informe negatiu del Secretari del nostre Ajuntament, ens trobem davant d’un incompliment contractual davant del que no s’han pres mesures des de l’Ajuntament:
-          Impagament del lloguer
-          Impagament de subministres
-          No aprovació dels preus d productes i menjars per part de l’Ajuntament
-          Els productes de neteja han d’anar a càrrec de l’adjudicatari i sembla que no es compleix
-          Serveis de neteja que estan inclosos al contracte d’arrendament del bar i que l’empresa de neteja externa contractada per l’Ajuntament ens vol facturar apart
Tot això suposa un impagament actualment d’uns 7.000 €
L’adjudicatària vol saldar aquest deute amb les factures de neteja que hem comentat abans (i que apart de que no presenten el detall dels serveis, inclouen espais que no li pertoca) i també amb unes factures del bar per uns conceptes que inclouen begudes de tot tipus, incloses alcohòliques i menjars de tot tipus i per uns imports de 953,10 €.
L’informe de secretaria nº 1/2019 diu textualment:
És absolutament inadmissible que l’Ajuntament pagui despeses de forma indiscriminada i sense cap control.
També diu el secretari que es desconeixen els beneficiaris i els suposats criteris per pagar les begudes i els àpats.
Les Administracions Públiques no poden pagar despeses relatives a consumicions si no és de forma especialment justificada i prèviament determinades i sempre en el marc de les seves competències.
El Secretari d’aquest Ajuntament diu que el pagament d’aquestes factures es considera una GREU INFRACCIÓ que suposa un MALBARATAMENT DE FONS PÚBLICS i que no es pot repetir.

De la resta d’espais del Centre Cívic i Sant Andreu no ens han entregat els Expedients corresponents, però recordem que s’hi porten a terme activitats econòmiques privades (aula de música, teatre, ioga i massatges).
Hem fet una valoració molt a la baixa de l’import que l’Ajuntament ha deixat d’ingressar tots aquests anys i estem parlant de més de 40.000 € que hem assumit entre tots els contribuents.
Per tant, des del grup MOU, i davant d’aquesta IRREGULARITAT CONSENTIDA pel nostre Ajuntament que considerem de caràcter MOLT GREU , EXIGIM es prenguin les mesures necessàries amb caràcter d’EXTREMA URGÈNCIA, o en cas contrari iniciarem els tràmits legals necessaris per a la regularització d’aquesta situació.     

A tot això ens responen al darrer Ple del mes de febrer que l’adjudicatària del Bar-Restaurant acaba de pagar part del seu deute i que ho han notificat a la resta d’usuaris d’aquests espais i que ho senten, que no es repetirà una situació com aquesta

COMUNICACIÓ ENTRE ELS DOS GRUPS MUNICIPALS:
I per acabar, dir-vos que amb la intenció de millorar la comunicació entre els dos grups, especialment després d’haver passat un temporal Glòria, la crema del transformador i ara el Coronavirus, des del grup MOU hem creat un grup de Whattsapp amb l’Alcalde i tots els regidors (govern i oposició) per poder comunicar-nos entre nosaltres.
Fem una primera intervenció demanant quines accions s’estan fent vers la gent gran del nostre poble, que no tenen accés a les xarxes ni a la web de l’Ajuntament per tota la informació que s’està donant aquests dies, si tenen una base de dades de la gent gran vulnerable, si necessiten quelcom (atenció, compres, etc) i ens posem a disposició pel que calgui.
La resposta de la Regidora de Benestar social, família i sanitat és que ja hi estan treballant, que ja els han trucat i estan en contacte amb ells.
Dos dies després, algunes persones grans tot just reben la primera trucada.
Això de “ja hi estem treballant” no estava ben conjugat... i també dir que és una tasca que correspondria a la Regidora, no a l’Administrativa de l’Ajuntament, en aquestes situacions necessites l’escalf d’algú proper.
I la segona intervenció que fem és per interessar-nos per les persones que treballen a l’Ajuntament, doncs les persones són el que considerem més important en aquesta crisi. Demanem saber quines persones de la plantilla municipal i serveis estan treballant, en quines condicions i quins serveis mínims dona l’Ajuntament.
Dies després encara no hem rebut aquesta informació, tot i haver-la reclamat.



I fins aquí, el primer balanç, una mica llarg, però és per a que veieu quines son les accions fetes i les respostes obtingudes, així com la relació entre els grups municipals.

Des del grup MOU dir-vos que seguirem treballant, seguirem insistint, tenim inquietuds i volem la feina ben feta.

I a tots/totes aquells/aquelles que vulguin rebre més informació, que recordem que és informació pública, reiterem que estem a la vostra disposició!

I per últim i no menys important, expressar el nostre desig que tots i totes estigueu bé de salut i que si necessiteu alguna cosa, compteu amb nosaltres!


  
Dolors Subirana, Regidora Ajuntament Ullà
Anna Muntadas, Regidora Ajuntament Ullà
Francesc Monje, Regidor Ajuntament Ullà
Sílvia Ferrer, Regidora Ajuntament Ullà
I tots els membres del grup MOU

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Gravacions dels Plens Ordinaris de novembre 2020 i gener 2021